,

niedziela, 23 grudnia 2012

Kwasy hydroksylowe

Akurat za oknem odpowiednia pora do peelingów kwasami hydroksylowymi, więc naszła mnie myśl, że stworzę o nich notatkę :)


zdj. pochodzi z internetu



Co to są kwasy hydroksylowe?

Kwasy hydroksylowe należą do grupy eksfoliantów chemicznych, czyli do środków złuszczających skórę. 



Ich działanie polega między innymi na:

  •  regulacji odnowy komórkowej skóry, poprzez usunięcie zbędnych zrogowaciałych komórek, dzięki czemu poprawia się struktura i koloryt skóry,
  •  zwiększeniu skuteczności działania innych preparatów kosmetycznych; skóra przygotowana kwasami lepiej absorbuje składniki aktywne zawarte w kremach,
  •  zapewnieniu lepszego nawodnienia skóry; ponadto stosowane w większych stężeniach mają dodatkowo wpływ na skórę właściwą przyczyniając się do poprawy produkcji kolagenu i elastyny - odnosi się to głównie do kwasów AHA,
  • odblokowywaniu porów i działaniu antybakteryjnym, dzięki czemu zapobiegają tworzeniu ognisk zapalnych, czyli wszelkiego rodzaju wyprysków i zaskórników – dotyczy to głównie kwasów BHA,
  •  są pomocne w przypadku przebarwień i niewielkich blizn potrądzikowych,
  •  spłycają drobne zmarszczki powierzchniowe i poprawiają elastyczność skóry,
  •  preparaty z kwasami polecane są nie tylko do twarzy, ale i do całego ciała. Ich stosowanie jest bardzo pomocne zwłaszcza w przypadku zrogowaciałych i przesuszonych partii ciała jak: łokcie, kolana czy stopy.

W trakcie stosowania kuracji hydroksykwasami nie należy korzystać z solarium i opalać się na słońcu. Obowiązkowe jest stosowanie stabilnych filtrów z wysokim poziomem protekcji.


Podział kwasów hydroksylowych:


α-hydroksykwasy - AHA
β-hydroksykwasy - BHA
polihydroksykwasy - PHA
β-lipohydroksykwasy - LHA


Kwasy AHA:

  • zmniejszają suchość skóry przez wpływ na zwiększenie syntezy ceramidów w naskórku
  • poprawiają stan skóry skłonnej do występowania zmarszczek 
  • stosowane jako peeling chemiczny (w warunkach domowych w stężeniu do 20%) - przy trądziku, rogowaceniu, przebarwień, płytkich bliznach 
  • stosowane systematycznie regulują proces rogowacenia naskórka
  • kwasy AHA stosowane w wyższych stężeniach wpływają na syntezę włókien kolagenu i elastyny
  • rozjaśniają skórę szarą, zniszczoną i zmęczoną
Przykładowe kwasy AHA:

kwas glikolowy (hydroksyoctowy) otrzymywany z soku trzciny cukrowej, 
- kwas mlekowy (alfa-hydroksypropionowy) powstaje podczas fermentacji cukru mlekowego i innych cukrów, występuje w kwaśnym mleku, żurach, kiszonych warzywach i owocach, 
- kwas jabłkowy (hydroksyetanodikarboksylowy) występujący w wielu owocach, 
- kwas cytrynowy (2-hydroksypropano-1,2,3-trikarboksylowy), który występuje w owocach np. w cytrynach, ananasach,
- kwas winowy (dihydroksybursztynowy) występujący w winogronach i winie.


Kwasy BHA

  •  regulują odnowę komórkową skóry usuwając zbędną warstwę rogową komórek naskórka
  •  działają przeciwzapalne i antybakteryjnie, sprzyjają więc procesowi gojenia się wyprysków i podrażnień

Przedstawiciel: kwas salicylowy



Kwasy PHA

  • silne właściwości nawilżające
  •  antyutleniacze - neutralizują niszczące skórę wolne rodniki 
  •  wpływają pozytywnie na syntezę kolagenu i elastyny
  •  złuszczają zbędne, zrogowaciałe komórki naskórka
Przedstawiciele:
Glukonolakton
Kwas laktoionowy

Przy stosowaniu kwasów PHA nie jest wymagane równoczesne stosowanie filtrów ochronnych UV. Ponadto badania wskazują na stosowanie kwasów PHA jako środków ochronnych przy terapiach z kwasami AHA.

Kwas LHA

  • nowa pochodna kwasu salicylowego tzw. lipohydroksykwas. 
  • jego innowacja polega na tym, że oprócz wszystkich cech charakterystycznych dla kwasu salicylowego, ma większe powinowactwo do naskórka, dzięki czemu działa jeszcze łagodniej. 
  • lipohydroksykwas stymuluje odbudowę naskórka, działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwzaskórnikowo, dlatego wykorzystywane jest do pielęgnacji cery tłustej i trądzikowej a także zanieczyszczonej cery wrażliwej. 
  • dzięki działaniu tej substancji następuje lepsze wchłanianie substancji aktywnych zawartych w kosmetykach.
Przedstawiciel: kwas lipohydroksylowy



Stężenia w kosmetykach:

Kwasy AHA: 
2-20%, pH 3-4,5

Kwasy BHA:
1-2% , pH 3

Kwasy PHA:
5% i wyżej. pH 3-4,5

Kwasy LHA:
0,3 - 2% , pH pH 3

No to tyle w teorii :)

Ja zaczęłam się kwasić 3 dni temu. Zależy mi na dogłębnym oczyszczeniu twarzy.
Początkowo powinien być wysyp, ale mam nadzieję, że go jakoś przeżyję :) 
Użyłam do tego kwasu salicylowego 10% rozpuszczonego w oleju słonecznikowym. Po nałożeniu skóra lekko piekła, ale szybko przeszło :)

Po paru dniach powinna zacząć łuszczyć mi się skóra. Później będę zwiększać stopniowo stężenie kwasu: 15, 20 ,25, 30%. Chce przygotować skórę do LHA, który podobno przy 2-3% daje efekt jak przy 20-30% BHA :D

A Wy korzystacie z oczyszczania cery kwasami hydroksylowymi?

Chcecie, bym opisywała moją przygodę z kwasami i na końcu przedstawiła efekty po kuracji? :)



Post stworzyłam za pomocą ogólnodostępnych informacji zawartych w internecie


Życzę Wam miłego dnia :)



9 komentarzy :

  1. Post rodem z moich książek do chemii kosmetycznej - świetny pomysł!
    Chętnie poczytam o Twojej kuracji kwasami - za niedługo będziemy w szkole robić zabiegi z ich zastosowaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja aktualnie jestem po toniku i peelingu z kwasem mlekowym.
    Niebawem zabieram się za kwas salicylowy.

    OdpowiedzUsuń
  3. ooo mega przydatny post! dziękuje za niego <3

    OdpowiedzUsuń
  4. nie przypominaj mi, ucze się o nich na chemi :D

    OdpowiedzUsuń
  5. ja właśnie wykończyłam pierwszy tonik kwasowy (pisałam o nim post) i jestem zachwycona :) dzisiaj nie mam ani jednej grudki na twarzy!! zrobię teraz kilkudniową przerwę, po Nowym Roku przygotuję nową porcję toniku.

    ps. mogę wiedzieć, skąd korzystałaś pisząc ten post? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jestem baaaaaaardzo ciekawa,czekam na ciąg dalszy:) świetnie to wszystko podzieliłaś i opisałaś:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja już jestem w pełni uzależniona od kwasów :(, sama kwaszę się salicylkiem na alkoholu, staram się co jakiś czas opisywac postępy i chętnie poczytam o Twoich doświadczeniach :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad ;)

Z każdego komentarza cieszę się jak dziecko! :)
Podoba Ci się mój blog? Zapraszam do obserwowania :)